Het menselijk lichaam blijft voor mij een kunstwerk. Het reageert op alles dat wij het geven. Voor het hebben van een gezond lichaam en voor het kunnen uitvoeren van zware trainingen, komt het allemaal neer op het geven van de juiste zorg en aandacht door middel van de vijf elementen van training: voeding, slapen, training, denken en verbinden.

Lees in deze blog meer over de vijf elementen van training en waarom de laatste twee elementen nét zo belangrijk zijn als de eerste drie elementen.

Voeding

Gezonde voeding is de basis. De basis van een gezond lichaam, maar ook van een gezonde geest. Wanneer je voeding on point is, zal je snel in een “vicieuze cirkel” belanden van positiviteit en gedrevenheid. Doordat je helder bent van geest en een goede focus hebt, heb je zin om dingen te ondernemen. Je voelt je fit! Overigens, zorgt de juiste voeding ervoor dat je je lichamelijk goed voelt. Je zit letterlijk: lekkerder in je vel. Ook je training gaat goed. Je merkt dat je beter presteert en dat je plezier hebt in de training. Tijdens de training vraag je vaak veel van je lichaam. Het moet hard werken tijdens de training, maar ook na de training. Ook bij je eigen lichaam gaat het om geven en nemen. Door het innemen van de juiste, gezonde voeding, geef je je lichaam ook weer iets terug voor het harde werk dat is verricht. Onder gezonde voeding kun je verstaan: Eet écht eten, niet te veel en voornamelijk plantaardig. Maar ook water is een ontzettend belangrijk onderdeel van onze voeding. Het gaat om de hydratatie rondom het sporten, maar ook om het goed kunnen afvoeren van afvalstoffen en voedingsstoffen.

 

Slapen

Slapen is denk ik mijn favoriet uit het rijtje. Tijdens de slaap gaat je lichaam aan de slag om afvalstoffen te vervoeren, vet te verbranden en, misschien wel het allerbelangrijkste, wordt het herstelproces van je lichaam in gang gezet. Slaap is voor iedereen belangrijk. Voor mensen die een “nine-to-five job” hebben, (top)atleten, mensen die veel met hun handen werken, kinderen, ouderen, etc. Je wil bereiken om minstens acht uur slaap per nacht te krijgen. Daarbij een powernap doen tussen de middag zou nog het allermooiste zijn, maar vaak gaat dit voor de meesten niet. Persoonlijk zorg ik ervoor dat ik wél een powernap in de middag doe. Soms misschien maar 20 minuten, soms een uur. Ik merk dat ik dit nodig heb. Ik begin vaak vroeg en ben dan later op de avond klaar. Tussen de middag ben ik vrij. Mooi om dan even een powernap te doen, toch? Niet heel lang geleden zou ik mij nog schuldig hebben gevoeld om het doen van een powernap, want: “ik had wel betere dingen te doen”. Echter, geeft die powernap mij 10x meer energie daarvoor in de plaats, waardoor ik efficiënter te werk ga en ik dus ook meer voor elkaar krijg in kortere tijd. Ja, slaap is écht belangrijk!

Training

Training is mijn uitlaatklep. Ik vind het heerlijk om te trainen en het is ook nog eens gezellig om dit met alle mensen van de community te doen. Training is ontzettend belangrijk voor het onderhoud van je lichaam. Je wordt sterker, conditioneel beter… Kortom, je wordt fitter. Echter, komt er bij training wel een bepaalde consistentie kijken. Het liefst wil je vier tot vijf keer trainen. Niet iedere training hoeft er “zo eentje” te zijn waarbij je shirt doorweekt is van het zweet. Probeer minimaal één of twee keer per week een training te wijden aan accessory work. Dit is een training om je lichaam te behoeden van blessures. Hierbij gaat het om rustige, gecontroleerde bewegingen waarbij je ook de kleinere spieren in je lichaam kunt aanspreken. Consistentie houdt in dat je niet alleen traint op de momenten dat je er zin in hebt, maar juist óók traint op de momenten dat je er géén zin in hebt. De ene dag of week zal je meer zin hebben in trainen dan de andere dag of week. De ene dag zal qua trainen ook beter gaan dan de andere dag, maar het gaat erom dat je iéts hebt gedaan. Dat je je lichaam hebt laten bewegen, je bloed extra hebt laten stromen.

Denken

Denken beïnvloedt je training meer dan je denkt. Het gaat allemaal om het hebben van de juiste mindset. We hebben allemaal wel eens dagen waarop we geen zin hebben om te trainen. Maar zoals je hierboven kunt lezen, kun je je training niet laten afhangen van of je wél of géén zin hebt om te trainen. Je gaat gewoon! Dan kun je er zelf voor kiezen om je hierop mentaal aan te passen. Zeg tegen jezelf: ‘Goed, ik heb nu nog geen zin. Maar… ik mág weer! Dit is weer een extra stap naar beter worden, fitter worden. Ik ga dit doen en ik ga er plezier in hebben!’ Soms moet je dit zelfs een aantal keer herhalen, voordat je er zelf in gaat geloven, maar geloof mij, een positieve mindset bepaalt heel erg hoe je training zal gaan. En hierover heb je meer controle dan je denkt.

Denken gaat niet alleen om hoe je je gedachte controleert wanneer je geen zin hebt in trainen. Denken gaat er ook om hoe je positief kunt blijven in situaties die wat negatiever voor je uitpakken. Om dit uit te leggen, kan ik dit het beste doen aan de hand van een voorbeeld over mijn eigen ervaring. Ik ben CrossFit Coach en heb een blessure aan mijn schouder en knieën. Dit betekent dat, als ik de work-out meedoe, ik regelmatig deze training aangepast moet doen. Als coach wil je een voorbeeld kunnen zijn qua fitheid en het uitvoeren van bepaalde oefeningen. Maar wanneer je als coach zijnde blessures hebt, wordt het zijn van een voorbeeld een beetje van je afgenomen. Hierin heb ik echter een keuze. Ga ik zitten balen? Balen van mijn blessures, balen van het feit dat ik niet het voorbeeld kan zijn dat ik wil zijn? Of ga ik er harder aan werken om mijn blessures te verhelpen? Ga ik ervoor zorgen dat ik op mijn eigen manier een voorbeeld kan zijn, door te laten zien dat je écht een keer van je blessures af zal komen als je er maar hard genoeg en gedisciplineerd aan werkt? Ja! Natuurlijk ga ik dat zo doen, en natuurlijk is het de ene dag makkelijker om positief te denken dan de andere dag. Maar het gaat erom dat, hoe aangepast je de work-out ook moet doen, je plezier houdt in het trainen. Dat je weet dat wát je doet, het altijd meer van nut is dan helemaal niets doen. Stay positive ;-).

Verbinding

Verbinding zoeWomenpower!ken. Connect. Het is zó belangrijk om mensen in je omgeving te hebben waarmee je heel close bent. Misschien zijn het wel meerdere mensen of misschien is het er maar één. Iemand waarbij je jezelf kan zijn. Iemand waar je je positieve kanten mag laten zien, maar ook je negatieve kanten. Waarmee je kan lachen en kan huilen. Die het niet erg vindt als je iets dwars zit en je er behoefte aan hebt om erover te praten. Het is zóveel belangrijker dan je zou denken… Dan dat ik zelf dacht… Ik dacht altijd dat ik alles zelf moest kunnen doen. Dat ik niemands hulp nodig zou hebben en dat ik best wel een beetje streng voor mezelf mocht zijn. Huilen? Nee, dank je. Veel te overdreven! Praten over mijn gevoelens en emoties? Veel te eng! Wat nou als ik dán ga huilen? En zo kwam ik terecht in een neerwaartse spiraal van mijn eigen gedachten. Waarvan ik niet kon bepalen of het goede of slechte gedachten waren. En of ze überhaupt wel realistisch waren. Het aantal vrienden dat ik heb, is op één hand te tellen. Maar ik weet ook dat de relatie die ik met hen heb, mij veel meer waard is dan het hebben van een hele groep vrienden, waarin ik mij constant onzeker moet voelen. De connectie die je met deze personen hebt, is ontzettend belangrijk voor het onderhoud van lichaam en geest. Wanneer je over de dingen kunt spreken die je dwars zitten, voorkom je dat je het opstapelt in jezelf. Je stres-factor blijft daardoor laag en je zal op die manier niet zo snel naar comfort zoeken. Bijvoorbeeld, ik zoek mijn comfort heel erg in eten. Als ik mij slecht voel en ik krop mijn gevoelens en emoties op, dan zal je me snel vinden op de bank met een bak Ben & Jerry’s en een zak M&M’s. Pas na een lange tijd, als ik mijzelf dit al een aantal dagen/weken achter elkaar heb aangedaan, is de emmer vol. Pas dan zoek ik die belangrijke mensen op in mijn leven die ik al die tijd heb buitengesloten, omdat ik ze niet wilde opschepen met mijn drama.

Als coach zijnde besef je wel dat je een bepaald voorbeeld bent, tenminste, je wilt een bepaald voorbeeld zíjn. Je leert je cliënten wat ze het beste wél kunnen doen en vooral ook wat ze het beste niét kunnen doen. En het allerbelangrijkste om te onthouden is: practice what you preach! Simpelweg, het advies dat jij aan je cliënt geeft, moet ook het advies zijn dat je zelf opvolgt. The Coach Life heeft mij dus ook heel duidelijk gemaakt dat ik écht op tijd die verbinding moet opzoeken met de belangrijke personen in mijn leven. Ook dit blijft een grote stap voor mij, maar het heeft wel effect op hoe mijn trainingen gaan, hoe ik mij lichamelijk voel en hoe goed ik mijn gezonde eetstijl kan toepassen.

Hoe zit dat bij jou?

Bedenk jij je nu eens, nadat je dit allemaal hebt gelezen, waardoor het komt dat je training vandaag net even niet zo lekker ging als gisteren. Of misschien had je vandaag opeens een hele heftige vreetbui en wist je niet waar het vandaan kwam, omdat je juist al zoveel weken goed bezig was… Noem maar op. Bedenk eens wat jou soms tegen kan zitten en waardoor dat dan zou komen. Kun je jezelf aan de hand van deze blog een eindje op weg helpen?

Coach Thaz

About Coach Thaz

Coach Thaz is Imbellem CrossFit Coach en Personal Trainer. Ze heeft veel kennis over trainingsleer en voeding in huis. Daarbij schrijft ze blogs onder de naam “Coach’s Diary”. Coach T staat altijd voor iedereen klaar en helpt jou graag je doelen te behalen met haar enorme passie voor voeding en bewegen.

Lees hier meer over alle coaches van CrossFit Imbellem Dordrecht.