Bereik al jouw doelen met deze gratis tips van coach en personal trainer Roel Bruinhof

Met deze 10 gratis tips van CrossFit Imbellem Dordrecht kun jij alles bereiken wat al tijden op je verlanglijstje staat. Ook als je geen lid bent van onze CrossFit box in Dordrecht, maar bij een andere sportschool zoals de Fit For Free of de David Loyd, kun je deze tips toepassen tijdens je training. Dit zijn tips die een goede personal trainer ook toepast tijdens het maken van jouw persoonlijke trainingsschema’s!

Tip #1: Zorg voor een SMART doelstelling

Allereerst wil je, net als een echte personal trainer, een duidelijk doel stellen. Je kunt natuurlijk zeggen: ‘Ik wil afvallen’. Dit geeft echter geen specificaties, zoals: Hoe lang heb je hier de tijd voor? Op welke manier wil je precies afvallen? Hoeveel wil je afvallen? Etc. Daarom maak je je doelen SMART: “Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden”. Wat wordt hier nu mee bedoeld?

  • Specifiek:
    Wat wil je precies bereiken? Het specifieke gedeelte van een doel kan zijn: ‘Ik wil …% vet kwijtraken in … maanden.’
  • Meetbaar:
    Zorg dat duidelijk is hoe je dit doel gaat meten. Gewicht verliezen is bijvoorbeeld meetbaar op een weegschaal of via het berekenen van je vetpercentage door middel van een huidplooimeting. Een verhoging van kracht in je benen is meetbaar door het uitvoeren van een repetitie maximum in bijvoorbeeld een squat.
  • Acceptabel:
    Hierbij is de vraag: ‘Is dit doel haalbaar voor jou als persoon?’ Begin je bijvoorbeeld net met krachttraining dan zal je sneller progressie boeken, dan wanneer je al jaren bezig bent met krachttraining. Houd dus rekening met je eigen ervaringen en achtergrond die je hebt.
  • Realistisch:
    In de sport gebruiken we hier vaak het volgende voorbeeld: “Is het realistisch voor een oma van 90 jaar om mee te doen op de olympische spelen?” Het antwoord hierop is natuurlijk wel duidelijk… Zorg er dus voor dat je doelen stelt die realistisch en relevant zijn voor wie jij bent, maar ook voor de tijdslimiet dat je stelt. Zo is het natuurlijk geen realistisch doel om in 12 uur 8% vet te verliezen…
  • Tijdgebonden:
    Zet een tijdslimiet neer voor je doel. Dit motiveert je om streng te blijven voor jezelf. Daarbij geeft het je ook houvast wanneer je over je doelen vertelt aan, bijvoorbeeld, je vrienden en familie. Wat mij vervolgens bij “Tip #2” brengt.

Tip #2: Zoek een stok achter de deur

Het is voor niemand makkelijk om 100% door te zetten tot het einddoel is bereikt. Je komt altijd obstakels tegen. De vraag is: ‘Hoe ga jij met deze obstakels om?’ Geef je direct op, of zet je keer op keer door? Het hebben van een stok achter de deur helpt jou om door te zetten. Vertel aan zoveel mogelijk mensen (vrienden, familie, kennissen, collega’s, etc.) dat je dit doel voor ogen hebt en dat je het gaat volhouden. Op deze manier zal je een stuk vaker nadenken over wie je allemaal teleurstelt als je het niet haalt. Uiteindelijk is een doel natuurlijk voor jezelf, maar het kan je best helpen wanneer je, bijvoorbeeld, je kinderen of partner trots wilt maken. Verder is een personal trainer natuurlijk een geweldige stok achter de deur! Jouw Imbellem personal trainer zal je altijd in de gaten houden en steunen tijdens de lastigere periodes. Op die manier sta je er niet meer alleen voor!

Tip #3: Macro, Meso en Micro

Schrijf je volledige doel uit! Gebruik de SMART doelstelling op 3 verschillende niveaus:

  • –  Macro: Waar wil je zijn met je doel (of doelen) over 5-10 jaar? Wat moet je doen omdaar te komen?
  • –  Meso: Waar wil je zijn binnen 1-3 jaar? Wat moet je doen om daar te komen?
  • –  Micro: Wat kun je deze maand nog doen om je meso en macro doelen te bereiken?Ik meen het: SCHRIJF het op! Dit zal je helpen bij alle tips die hierna volgen.

Dit is een methode die een goede personal trainer altijd zal toepassen!

Tip #4: Lees je in

Naast en tijdens het opschrijven van je doelen wil je natuurlijk wel de juiste informatie hebben. Zorg dus dat jij de expert wordt op het gebied van jouw doelen. Natuurlijk kun je ook een professional inschakelen die je hierbij kan helpen, maar het beste is om zelf alle informatie te hebben: “Kennis is macht!”

Tip #5: Gebruik affirmaties

Een affirmatie is een motiverende tekst die je doel ondersteunt. Een voorbeeld kan zijn: ‘Ik ben sterk’. Maar dit kan ook specifieker worden gemaakt: ‘Ik behaal mijn doel om 20% vet kwijt te raken in 10 maanden. Dit doe ik door vandaag en iedere dag na vandaag, mijn voeding te controleren en keihard te trainen!’ Als je iedere dag begint met het uitspreken van een affirmatie die jouw doel naar voren brengt, dan zal je dit doel de hele dag door horen.

Tip #6: Gebruik visualisaties

Als je iedere dag voor je ziet wat je wilt bereiken, leer je je brein aan om hier een gewoonte van te maken. Het belangrijkste van visualisatie is dat het je zal motiveren om met plezier je obstakels te overwinnen. Je hebt namelijk al een super helder beeld van hoe je je leven eruit wilt laten zien. Dit beeld komt met iedere uitdaging weer naar voren waarna je je er lachend doorheen slaat.

Tip #7: Fake it ‘till you make it

Het mooie aan die visualisatie is dat je eigenlijk net doet alsof je je doel al hebt bereikt. Als je blijft proberen dan kom je er altijd. De aanhouder wint. Zorg er dus voor dat je leert van alle dingen die fout gaan en vorm het om tot iets positiefs.

Tip #8: Belangrijke dingen eerst

Jij bent de kapitein van jouw leven. Iedere dag bepaal jij zelf wat je doet. Niets MOET en alles MAG. Natuurlijk zijn er consequenties waar je mee moet dealen. Maar je hebt een keuze. Heb je liever de consequenties van discipline of die van spijt? Een mooie manier om die discipline aan te scherpen is door de volgende regel te introduceren: ‘Als ik wakker word begin ik allereerst met hetgeen waardoor ik mijn doelen bereik en daarna mag ik pas verder met de rest van mijn dag’. Op deze manier heb je de dag al gewonnen voor deze is begonnen. Ja, je zal iets eerder je bed uit moeten komen maar het gaat je zeker helpen om je doelen te bereiken.

Tip #9: Blijf lachen

Natuurlijk is het behalen van een doel te gek. Vergeet alleen niet dat de weg ernaartoe langer duurt dan het moment dat je het doel hebt behaald. Het is dus extreem belangrijk om vooral te genieten van het proces dat je doorloopt. Geniet van de kleine overwinningen, maar geniet ook zeker van de momenten wanneer het even tegen zit. Juist de

zware momenten maken het namelijk extra mooi als je je einddoel echt hebt bereikt! Op een zware dag kan het helpen om jezelf even 5 minuten terug te trekken tot meditatie of visualisatie waarbij je focust op positiviteit en de vorderingen die je al hebt gemaakt. Zorg dat je weer glimlacht en pak het weer op.

Tip #10: Voer het uit!

ZO, de theorie hebben we in de pocket. Nu is het tijd om de handen uit de mouwen te steken en van jouw doelen werkelijkheid te maken! Dus, waarom zit je hier nog? Ga aan de slag!

Heb je hulp nodig van een personal trainer? Onze coaches helpen jouw natuurlijk super graag met het behalen van jouw doelen! Stuur ons gerust een mailtje of bel even naar 0643592404 voor een gratis intake.

© Copyright - Crossfit Imbellem | Rechten van foto's zijn voorbehouden aan PIXRX - Jarno Bonhof | Website gemaakt door Zendos